Bariloche (28-04-09 t/m 30-04-09)

Posted in Argentinië on 07 mei, 2009

Vanuit Mendoza ben ik na veel wikken en wegen toch maar naar Bariloche gegaan. Het ligt namelijk in het midden van Argentinië en ik loop al een beetje achter op ´schema´, maar het schijnt zo mooi te zijn en ik wil ook heel graag naar Pucon in Chili om de Vulkaan Villarrica te beklimmen… Ik ben dus toch maar gegaan…:-) De reis was wederom erg goed en de cica 16 uur vloog voorbij voordat ik er erg in had. Om 13.00 uur kwam ik aan.
[googleMap name=”Hier ben ik nu!” width=”400″ height=”300″ directions_to=”false”]bariloche[/googleMap]

In de bus had ik een stel uit Engeland (Milli en Nick) ontmoet, omdat zij mij batterijen hebben geleend voor mijn camera. De omgeving was zoo mooi onderweg en mijn batterijen waren leeg… Eenmaal in Bariloche ligt de busterminal circa 15 minuten met de taxi van het centrum af, dus we hebben met z´n drieen een taxi gedeeld en gezocht naar een hostel… Om circa 15.00 uur waren we geïnstalleerd en gedoucht. We besluiten om de rest van de dag goed te besteden en naar Cerro Campanario te gaan. Eerst een half uurtje met de bus en daarna met de skilift omhoog. Deze berg staat bekend in de top 10 van de beste uitzichten van de wereld (schijnt), dus dat mag je niet missen! Nou inderdaad, wat geweldig mooi was het uitzicht! En we hadden een heel heldere dag met zon, dus dat geeft extra mooie foto´s. Aan het einde van de fotosessie relaxen met een biertje en snacks in de zon 🙂

´s Avonds hebben deze goede start in Bariloche afgesloten met één van de beste (en duurste) diners die ik heb gehad sinds ik aan t reizen ben. In het restaurant El Boliche de Alberto. Een steak met de dunste frietjes die je ooit hebt gezien en een heerlijke salade, maar vooral het vlees was verrukkelijk! Flesje heerlijke rode wijn erbij en dat voor nog geen 55 pesos p/p. Dat komt neer op 11 euro!!

Wel is ook hier sprake van diefstal… Een jongen checkt in in ons hostel, gaat op bed liggen lezen totdat zijn roommate haar camera in haar locker (achter slot en grendel) opbergt. Ze gaat weg en komt terug…. Hele locker van de muur gebroken en alles gestolen! Alleen haar paspoort lag ergens onder het bed, die wilde de jongen blijkbaar niet meenemen (wat sociaal..). Hij en zijn vriend doen dit in alle hostels. Een hostel in Bariloche had hun foto´s verspreid onder alle hostels met de mededeling om alert te zijn, maar de mensen in ons hostel had de jongen niet herkend van de foto… Ontzettend sneu voor het meisje en vanaf dat moment nam ik dus alles van waarde continue met me mee…

De volgende dag hebben we een halve paardrijtoer gemaakt door de bergen. Ik wilde eigenlijk gaan kajakken, maar het was te goed weer voor de tijd van het jaar en er was helaas niet genoeg water…. Ondertussen heb ik het paardrijden natuurlijk al 1x eerder gedaan, dus ben helemaal niet nerveus… Ook hier was het uitzicht adembenemend en af en toe was het zelfs een beetje eng, omdat we dan langs een klif (aan de ene kant een berg en aan de andere een heel diep dal) liepen, op t randje, waardoor één verkeerde move van het paard het einde van mijn reis en mijzelf kon betekenen… Maarr, het is natuurlijk weer helemaal goied afgelopen! De toer werd afgesloten met een heerlijke BBQ, waarbij we ons buikje goed rond gegeten hebben en veel te veel wijn hebben gedronken (het was net 13.30 uur!).

Bariloche staat bekend om het goede eten en dat klopt als een bus. Ook staat Bariloche bekend om het heerlijke chocola. Er zijn dan ook vele megagrote chocoladewinkels (zoals Mamuschka) met alle soorten chocola die je maar kan bedenken… Heerlijk en voor mij een redelijk goede (zoete) vervanging voor het gemis van drop 🙂
Bariloche doet me denken aan Oostenrijk. Het is een groot skidorp omringd met bergen en meren. Super mooi! En een echte aanrader als winterbestemming! Het dorpje is zo gezellig!

De laatste dag (toen was het bij jullie Koninginnedag en dus 5 uur later) ben ik alleen naar El Bolson geweest. Nick en Milli vertrekken helaas vandaag (erg veel ol gehad samen), dus die gaan de ochtend anders invullen. Dat is een zigeuner dorpje iets ten zuiden van Bariloche. Ongeveer 2 uur met de bus. Er is 3 keer per week een heel leuke markt, waar je bijna alles kan kopen en heel gezond kan eten. Lekker rondgestruind, mensen ontmoeten en relaxen.. Een inwoonster had mij verteld dat ik naar Cerro Amigo moest gaan, omdat je aldaar uitzicht over heel El Bolson hebt. Het is wel circa een half uur hiken… Ik had niet zo heel veel tijd meer, dus wilde een fiets huren, maar alle verhuurpunten waren gesloten (bijna alles is een aantal uur gesloten in de middag ivm eten en misschien siesta). Toen ontmoette ik 2 jongens met een kind (woonde naast 1 fietsverhuurpunt), die aanboden om mij een stukje met de auto te brengen, omdat ze toch die kant opgingen. El Bolson is heel veilig, dus daar heb ik gebruik van gemaakt, anders ging ik het niet meer redden. Vervolgens heeft één van die jongens (nickname Pollo, 20 jaar en schilder) mij persoonlijk begeleid naar Cerro Amigo. Hartstikke leuk en gezellig en super mooi uitzicht! Aan t einde heb ik met hem nog even een biertje en een wafel met verse frambozen en room gegeten (wat een verwennerij!). Na deze onverwachte wending van de dag de bus terug naar Bariloche genomen. Onderweg kwam ik 2 meiden uit mijn hostel tegen en met hun heb ik een pasta gekookt in de avond en genuttigd met een lekker wijntje in het hostel met de andere mensen.

Ik hoor jullie denken: “Renate drinkt wel erg veel alcohol daar in Zuid-Amerika… en sinds wanneer drinkt ze bier?” Het valt wel mee hoor, maar er zijn dagen dat er behoorlijk wat naar binen gaat… Ik heb bier leren drinken in Brazilië, omdat iedereen daar bier drinkt (mannen en vrouwen) en ik niet altijd zin had in die zure caipirinha (overigens erg lekker). De wijn is niet te drinken in Brazilië, als het al te koop is… Maar hier in Argentinië is de wijn verrukkelijk, vooral de rode, dus daar heb ik even goed van genoten! Overigens zijn er ook veel dagen dat ik bewust niet drink, puur om mijn lichaam wat rust te geven, of als ik heel actief ben, wel zo handig…haha..

De volgende dag vertrekt mijn bus om 9.00 uur naar Pucon in Chili, dus ga ik Argentinië weer ´even´ verlaten.

Reacties RSS

4 Responses to “ Bariloche (28-04-09 t/m 30-04-09) ”

1. #1 anneleij Says:

hey renate,
    gaaf dat je in argentinie bent geweest, bariloche is voor mij ook een bekende plek, en ja , de chocolade is daar super, heb het gekocht in mamuschka. de bus naar pucon is best comfortabel, wel lang…
    De villarica moet je beslist beklimmen. tis wel erg georganiseerd allemaal, maar dat is verplicht om de vulkaan te mogen beklimmen. zeker de “weg” terug is lache, kom je nog wel achter….
    wat heb je al verschrikkelijk veel meegemaakt, heel erg super voor je dat je dit allemaal mee kan maken. wanneer kom je terug naar nederland?
    heeeel veel plezier daar in chili . ( geweldige natuur en superwijntjes!!)
    liefs annemieke

2. #2 Mieke Says:

ooooooh geniet helemaal mee met je verhalen!
    Super om te lezen, dat je het nog steeds zo leuk hebt
    En ach dat wijntje moet maar kunnen hoor
    kan me wel slechtere dingen voorstellen 🙂
    Veel plezier in Chili!
    Liefs Mieke x

3. #3 kimvanderlaan Says:

Sjeeetje, heb net je foto’s ff een beetje bekeken! Echt mooie pica’s!!! Vind het nog steeds super stoer hoor, dat je zo lekker in je eentje op pad bent… Zou het je denk ik niet zo na (durven te) doen!! Geniet er maar lekker van, van AL het lekkers dat al die landen te bieden hebben!!! 😉 hahahahah

dikke kus
    Kim

4. #4 Ernst en Ella Says:

Nou jij vermaakt je dus ook prima. Wij zijn 15 dagen in de Oekraine. Zijn begonnen in Kiev, daarna met de nachtrein naar Lviv en nu in Odessa aan the Black Sea en zitten dus ook af en toen in een internet cafe. Lezen thuis nog wel even alle verhalen.

gr E en E

Laat een reactie achter

Je moet Ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.