Paraty (13-03-09 t/m 20-03-09)

Posted in Brazilië on 20 mrt, 2009

Vanaf Ilha Grande nemen we de boot naar Angro dos Reis en aldaar nemen we een bus naar Paraty. Al met al duurt de reis circa 4 uur. Paraty ligt ook aan de Costa Verde (=Groene kust) tussen Rio de Janeiro en Sao Paulo.
[googleMap name=”Hier ben ik nu!” width=”400″ height=”300″ directions_to=”false”]Paraty[/googleMap]

In Paraty slapen we weer in een Pousada voor een mooie prijs en heb ik weer een kamer alleen. Heerlijk! Nu hoop ik echt even bij te komen 🙂 Paraty staat bekend als een mooi koloniaal dorpje. Op het moment dat Geoffry en ik hier aankwamen, begon het al te regenen, een erg slechte start dus… Helaas heeft het gedurende ons verblijf elke dag wel een keer geregend. Het dorpje is wel mooi, maar wat mij betreft niet heel bijzonder. Daar komt nog bij dat mijn lichaam hier letterlijk rust wilde en begon te zeuren: 1 nacht afwisselend in bed en op de wc doorgebracht (heftige buikkramp en diarree en niet zo’n beetje ook). De volgende dag was ik nergens toe in staat. Alleen maar in bed gelegen met zware hoofdpijn, buikkrampen, wc bezoekjes en veel geslapen. Gelukkig was ik niet alleen en heeft Geoffry goed voor me gezorgd door me van water, brood en toiletpapier te voorzien 🙂 De volgende dag voelde ik me iets beter en heb ik weer gegeten, maar alles wat erin ging, moest er ook meteen weer uit… heb nog zeker 3 dagen diarree gehad!

We hebben ook een dagtoer gemaakt naar 2 watervallen, waaronder de Tobaga waterval (erg hoge, maar niet stijle waterval) waar je van kunt afglijden). Door de vele regenbuien was het water erg smerig, zowel in de zee (leek wel de Noordzee) als bij de watervallen. Op weg naar de watervallen reden we door een stuk regenwoud, erg mooi, maar niet echt nieuw voor mij. Sjit, ik ben echt verwend… Tenslotte gingen we naar een cachaca-distillery. Erg leuk om te zien hoe de cachaca tot stand komt. Het is DE sterke drank van Brazilie, wordt gebruikt voor de caipirinha en is megagoedkoop (1 liter kost circa 3 euro!!). Hier hadden ze echter verschillende smaken, die we allemaal mochten proberen en dat hebben Geoffrey en ik dus ook gedaan…terwijl we nog geen lunch hadden gehad om 14.30 uur in de middag… Nou ja, dat hebben wij en onze mededagmensen (we hadden een erg leuke groep) gevoeld en zelfs onze gids was helemaal tipsie (dat mag hier blijkbaar onder werktijd). Erg gelachen! Aan het einde van de dagtrip gingen we eten in een erg luxe en duur restaurant. Het restaurant is omgeven met erg veel groen en natuur. Dat moet natuurlijk ook onderhouden en betaald worden. De slimmerds: eerst veel cachaca geven en dan naar een duur restaurant brengen.. Maarrr, Renate was slimmer. Ik heb aangegeven dat de prijzen ver boven mijn budget uitstijgen en dat ik wel even wacht met eten tenzij ze een Braziliaans basis dagmenu hebben. Onze gids ging dit uitzoeken en dat bleek er wel te zijn! Ik heb dus gekozen voor het dagmenu, typisch Braziliaans eten, voor een redelijke prijs. Helaas voor het restaurant wilden het merendeel van de andere dagmensen dit toen ook, sorry! 😉 Al met al een geslaagde dag met veel regen, alcohol en lol!

Wat hier overigens heel mooi is, is Trindade, een paradijselijk strand ten zuiden van Paraty, met de bus circa 45 minuten (kosten 3 reais= 1 euro). Daar zijn meerdere fantastisch mooie stranden en je kan er ook heel goed snorkelen. De heenweg gelopen en een stuk hiken en de terugweg met een motorboot terug naar het 1e strand: super! Ook is er een super klein en leuk dorp met verschillende pousada’s en een camping. Als ik dat geweten had, was ik in Trindade blijven slapen ipv in Paraty… Toen ik naar Trindade ging, heb ik ’s middags voor de zekerheid niet meer gegeten (nadat het ontbijt meteen weer in de wc belandde, want ik wil natuurlijk geen diarree als ik op t strand ben. Met het gevolg dat ik de avond heel veel gegeten heb (trek!) en vervolgens weer de halve nacht op de wc heb doorgebracht.. Vandaag gaat het wel goed en heb ik zelfs mijn ontbijt nog binnen gehouden. Ik denk (hoop) dat de diarree over is en nu een periode van verstopping plaats vindt…

Als vanacht rustig blijft, ga ik morgen weer verder reizen naar Ilha Bella en zo langzaam via Coasta Verde naar Uruguay. Hopelijk vind ik ergens weer een goede pc om jullie te updaten 🙂

Ik ben dus niet naar Ilha Bella geweest, omdat ik 2 meiden uit Nederland tegen kwam, die daar net vandaan kwamen. Zaten helemaal onder de wondjes van de zandvlooien en de muggen! Tevens vertelden ze mij dat het erg duur is en nog duurder als je alleen bent, dus meer nadelen dan voordelen, dus maar besloten om niet te gaan.

Helaas moesten Geoffrey en ik de laatste nacht wisselen van Pousada tot grote spijt van de eigenaresse, want ze mocht ons erg graag. Ze kreeg een megagrote groep en kon ons nergens meer plaatsen. Wel mochten we nog gebruik maken van de voorzieningen van haar pousada (heerlijk ontbijt met verse jus en de jacuzzi). Dat hebben we dus meteen gedaan 😉 De laatste 2 avonden in Paraty voelde ik me weer helemaal goed en hebben we even flink de bloemetjes buiten gezet. Op 1 avond hebben we afgesproken met 3 guymannen uit Nederland, waarvan er 1 een hotel in Rio de Janeiro heeft. Was echt onwijs gezellig. De andere avond hebben we eerst gebruik gemaakt van de jacuzzi in de pousada en na het diner zijn we flink uitgeweest met onze “nieuwe vrienden uit Paraty”…. Helaas begint alles pas echt gezellig te worden ver na middernacht, waardoor dit een beetje ten koste ging van onze slaap.. Helemaal niet geslapen (beetje zonde van de pousada, maar goed) en de volgende ochtend meteen door naar het busstation ivm de reis naar Sao Paulo… De reis was erg zwaar zonder slaap en met een megazwaar hoofd. Gevolg is dat we overal in slaap vielen… Gelukkig ging Geoffrey mee naar Sao Paulo, waardoor we gelukkig afwisselend konden opletten. Hele aparte en best grappig reis, die maar circa 6 uur duurde.. heeft ook weer zo zijn charme…:-)

Reacties RSS

5 Responses to “ Paraty (13-03-09 t/m 20-03-09) ”

1. #1 lizvis Says:

HE, hoop dat je je weer wat beter voelt… heel veel beterschap gewenst en alle alle liefs
    Lies

2. #2 gerritm1 Says:

Hé hallo Renate, hoewel ik nog niet eerder gereageerd heb, heb ik je wel al die tijd gevolgd. Wat een spanning en sensatie. Wat zul jij je kleinkinderen later een hoop te vertellen hebben. Geniet van al het mooie dat je ziet en beleeft. Nu maar hopen dat je heel snel weer helemaal opknapt. Hartelijke groet van Marijke Gerritsen

3. #3 jhptolhoek Says:

Zo hé wat een luxe allemaal! Straks kan je nooit meer wennen aan Nederland;) En heb ik trouwens wat gemist, wie is die Geoffrey;) Have fun!

4. #4 esther Says:

Ha Renate,

Ik ben ondertussen in Barcelona, heerlijk. Net Milaan achter de rug. Eindelijk ook het heerlijke vakantie gevoel.
    Geniet er nog maar van….

Kus van uit Barcelona….Esther

5. #5 bassy Says:

He wereldreizigster,

Die buikloop hoort erbij! Gelijk een goede “reiniging”.
    Alle oude “shit” er uit. Hoop dat je nu weer een beetje bent op geknapt?! Volgens mij wel want als je weer de bloemetjes buiten gaat zetten dan weet ik dat het goed gaat met Renaatje. Geniet van je reis!

Liefs Cin

Laat een reactie achter

Je moet Ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.