Itacaré ( 07-01-09 t/m 10-01-09)

Posted in Brazilië on 10 jan, 2009

Na een nacht reizen via Salvador (alweer..), ben ik aangekomen in Itacaré. Ik reis met de 2 jongens uit Zwitserland mee, zodat ik niet in mijn eentje midden in de nacht op de rodoviaria (megagroot busterminal) in Salvador hoeft te zitten. De overnachtingen alhier zijn niet goedkoop, dus dat was weer even schrikken. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een prive appartement waar we met z’n drieën in slapen, met onze eigen hangmat voor de deur (heerlijk). Wat een gaaf dorpje! Mega surf- en hippiecultuur. ’s Avonds is het centrum megagezellig met live muziek op straat en de winkeltjes open en veel mensen, omdat iedereen zich centreert. Overdag is iedereen op het strand of bezig met een trip. Gelukkig is het eten hier goedkoper dan in Praia do Forte.
[googleMap name=”Hier ben ik nu!” width=”400″ height=”300″ directions_to=”false”]itacaré[/googleMap]

De 1e dag heb ik weer een surfles gevolgd op een waanzinnig mooi strand (ca 1 uur rijden van Itacare centrum). Vanuit het water had ik een prachtig uitzicht op het witte strand met palmbomen op de bergen… Waanzinnig! Gisteren heb ik een toer gedaan: eerst raften (in kleine watervallen: super heftig en gaaf! > soms viel iemand overboord, haha) en daarna van een 9 meter hoge rots gesprongen (kicken!) en tenslotte de tirolesa (van een metershoge kabelbaan naar beneden in het water! > duurt veel te kort..). Kortom een geslaagde dag! Nu trek ik alweer 2 dagen op met de locals uit Brasilia en Goianus en een jongen uit Canada die in mijn raftingboot zaten. De 2 jongens uit Zwitserland zijn verder gaan reizen en sinsdien zit ik in een hostel. Gelukkig zitten mijn nieuwe vrienden ook in dit hostel, dus meteen weer harstikke gezellig. Zij hebben een mega grote kamer helemaal boven in het hostel voor 3 personen, met een megagroot balkon met uitzicht op de straat, maar hier betalen ze dan ook ongeveer 250 reais voor… Ach, het merendeel werkt voor de regering in Brasilia, dus over financien niet te klagen. Super aardige mensen. Eén van mijn nieuwe vrienden is zelfs met de Braziliaanse president meegeweest naar Nederland en heeft in één van de paleizen in Den Haag geslapen en onze koninklijke familie ontmoet. Echt grappig om te merken hoe klein de wereld eigenlijk is.
Eindelijk iemand die Nederland tof vindt om andere redenen dan het ‘roken’ (zij vindt het geweldig dat wij zo open-minded zijn). Ik word er soms zo moe van, als mensen tegen mij zeggen dat het hun ‘droom’ is om naar Nederland te gaan. Puur omdat je hier gewoon mag ‘roken’.
Ik vind het haast jammer dat ik al in Brasilia geweest ben, want ik heb ondertussen zoveel mensen uit Brasilia ontmoet.. Ik ga nu dan ook stoppen, want de regen is opgehouden en we gaan naar een schijnbaar super mooi strand, maar je moet er wel 45 minuten voor lopen en klimmen. Ben benieuwd. Tot later

Nou, inderdaad: wat een waanzinnig mooi strand. En het lopen er naar toe is helemaal geen straf. Mooie omgeving, variërend van regenwoud, kleine waterval, heide en mooie uitzichten over zee vanaf de rotsen. Super! ’s Avonds bij een te duur restaurant gegeten (ik heb dus iets kleins genomen, omdat mijn budget een beetje te drukken 🙂 en uitgeweest. Super gezellig en helaas een beetje te diep in het glaasje gekeken met zijn allen. Dat krijg je als het volle maan is… Dat laatste is overigens op de avond zelf niet zo erg, maar de volgende dag moesten we vroeg opstaan om te verkassen naar Camamu…

Ik had overigens een beetje pech, omdat beide pinapparaten hier in Itacaré niet werkten. Mocht ik met een familie met 2 kinderen (had ik ontmoet bij het pinautomaat en zij konden ook niet pinnen) meerijden naar Ilheus (bijna 1.30 uur rijden). Blijkt dat deze man een bekend artiest (gitarist en producer) is in de staat Goiana en ook meerdere keren in Nederland heeft opgetreden, omdat hij daar een vriend heeft wonen. Zo leuk en vooral zo aardig dat ik (gratis) mee mocht rijden en weer ’thuis’ gebracht werd. Eenmaal thuis blijken mijn nieuwe vrienden deze man te kennen vanuit hun streek natuurlijk en 1 van mijn nieuwe vrienden zelfs een cliënt van hem te zijn (producer van muziek en video). Kleine wereld…

Overigens is het hier zeer ongebruikelijk om ontbijt te serveren in de diverse hostels en pousada’s. vandaar dat er in meerdere restaurants een ontbijtbuffet wordt aangeboden voor 8-10 reais.

Leuke info: mijn surfleraar Zuza is een huis aan het bouwen op een heuvel in het midden van de natuur met uitzicht over een soort regenwoud: waanzinnig! Kosten van de grond 100m2: 2500 reais. Hij heeft deze grond van de ‘buurman’ gekocht, die geld nodig had. Bovendien heeft Zuza aangeboden om de zoons van deze buurman in dienst te nemen voor het bouwen van dit huis. Kosten werknemers: 20 reais per dag en één jongen krijgt 40 reais, omdat hij heel veel kan (stel je voor: de hele dag werken voor circa 15 euro > is hier vrij normaal in hostels e.d.). Totale kosten van dit huisje op de prairie: 10.000 reais. Opbrengt verkoop: 100.000 reais!!! Binnen een jaar tijd. Mocht iemand hier handel ruiken. Ik kan wel wat bemiddelen, tegen geringe bemiddelingskosten natuurlijk :-)))

Reacties RSS

11 Responses to “ Itacaré ( 07-01-09 t/m 10-01-09) ”

1. #1 anneleij Says:

hoi renate,
    nou jij hebt het ook reuze naar je zien, wat een gave aktiviteiten!
    ik ben op moment in patagonie, gisteren vanuit buenos aires gevlogen. wat een hele mooie bruisende stad is. graf van evita gezien.
    nu lekker genieten van het strand, zeeleeuwen en pinquins etc. lekker warm ook, zoçn 30 gr.
    heb het erg naar mijn zin, de groep is leuk, wel heel divers.
    tot mails,
    liefs annemieke

2. #2 esther Says:

Ha Renata!

Klinkt allemaal goed hoor. Leuke dingen….Fijn om te lezen dat je geniet.
    Hier -20 graden…..erg koud dus geniet er daar maar extra van.

Kus Es

3. #3 robert Says:

hey Renate,

Ik blijf het maar zeggen…….ik ben jaloers!! Geniet er nog maar lekker van. Volgende week zaterdag naar de Vakantiebeurs in Utrecht, kijken of ik ook nog een leuke bestemming zie 😉

groetjes Robert

4. #4 Mieke Says:

heey daar,
    fijn om weer ff van je te horen
    en die verhalen worden steeds mooier
    lkkr genieten !!!!
    liefs van ons en nog veel plezier

5. #5 aysebolat Says:

heyyyy lieverd,
    ik lees dat je nog steeds geniet. heel erg blij voor je.
    Maar ook blij voor mezelf dat ik je eindelijk heb gezien al is het alleen maar op de foto. hihihihi

blijf genieten!!!!

6. #6 helga Says:

Hoi Renate,

En wij hier maar ploeteren in de inmiddels “voorbije”strenge winter. Wat een belevenissen, echt geweldig!!

7. #7 Karin Stiksma Says:

He Renate,

Wauw wat een leven!! Super al je verhalen en avonturen. Geniet van je vrijheid!
    veel liefs
    karin

8. #8 jhptolhoek Says:

Hey Renate,

Wat een vette verhalen allemaal weer. Wat is de wereld toch klein, ongelooflijk. Ik moest toevallig gisteren nog aan je denken want ik ging even langs mn zusje en die woont naast jouw oude stekkie toch? Toen dacht ik, hoe zou die Renate het hebben daar? Zo te lezen heb je het super naar je zin, het zou me niets verbazen als je langer blijft:)
    Tot snel en wees voorzichtig!

9. #9 Geeselinde Says:

Heey Renate,
    Super dat je het zo naar je zin hebt..
    En je verhaal is weer super.. Je moet een boek gaan schrijven joh 🙂 zo echt allemaal,
    Lees het met veel aandacht! en dat is niks voor mij!
    Pas goed op oe zelf en veule wille nog doar hoope dat het oe doar blef bevaln natuulk….

Liefs geeselinde

10. #10 martievandijk Says:

Hee Rénéé’, leuk hoor..dat je half Zuidamerika op z’n kop zet! Superveel plezier daar en als je toevallig Annemieke in Patagonie tegenkomt, doe haar de groeten van me…of misschien ( mijn ) Sandra in Bolivia of Chili..geef maar kus van paps! Grappig dat jullie heerlijk alledrie daar zo genieten…mmm x voor alledrie

11. #11 papa en Gerrie Says:

Hey renate
    wat maak jij wat mee daar als we zo je verhalen lezen!:) leuk dat je het zo naar je zin hebt daar. als je maar niet besluit om daar makelaar te worden en niet meer terug te komen naar ons kikkerlandje. dan vinden wij het namelijk niet meer zo mooi 🙁 nou geniet er maar van en pas goed op je zelf 🙂 kussies papa en gerrie

Laat een reactie achter

Je moet Ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.